Aquesta setmana vam assistir al part del pla educat 2.0, amb cessària inclosa per al Departament (42 milions d'euros d'assignació) i epidural doble per als coordinadors informàtics dels centres. M'explico.
No seré jo qui defensi el pla educat 1x1, m'he declarat ferm opositor vàries vegades, i crec que aquest necessitava una revisió profunda, ara bé, canviar-li el nom per educat 2.0 amb l'excusa d'uns petits canvis em sembla una broma de mal gust i fer un ús gairebé fraudulent de l'adjectiu 2.0.
En essència el canvi és el següent:
Que les experiències 1x1 no funcionen no és cap secret, tenim exemples a l'Uruguai, a l'Argentina, als EUA o a casa nostra. Sigui on sigui que s'han tirat endavant, totes coincideixen en el mateix punt, la innovació no vindrà de la mà de la tecnologia sinó de la metodologia, cosa d'altra banda coneguda des d'un principi, vegeu aquest vídeo que porta penjat a la xarxa des de 2007. Com és que no es fa una aposta clara i decidida per les competències del professorat? És cert que hi ha un sector reticent a canviar les seves metodologies o ni tan sols a plantejar-se la possibilitat de canviar-les, però potser si treballéssim en aquesta línea la resta vindria sol.
Posar ordinadors a les aules com pretén aquest nou pla ja es va dur a terme a Extremadura i l'experiència ja ha estat avaluada, no ho sap això el Departament d'Ensenyament? Dubto que no ho sabien, en tot cas no els interessa aprendre les reflexions que se'n deriven de la lectura de l'informe. Malauradament només acabo veient una gran oportunitat de negoci per uns pocs i poca cosa més.
Es parla de la millora de la connectivitat dels centres al pla? No, per tant un dels grans problemes del pla educat 1x1 queda igualment per resoldre.
Es parla de qui se'n cuidarà del manteniment dels portàtils? No, i si de fet pretenen que ho facin els coordinadors informàtics de cada centre, que vingui algú a explicar-me com. Sabeu d'alguna empresa amb més de 300 equips (suposant que s'estén com pretenen) on el manteniment recaigui sobre un treballador de l'empresa que només disposa d'unes poques hores setmanals (entre 2 i 6 segons el centre) per fer-se'n càrrec? Als hospitals també funciona així el tema informàtic? La metgessa especialitzada en medicina interna porta el manteniment de les impresores també?
Es té en compte com treballaran els alumnes a casa els continguts digitals? No, es perd una de les poques coses bones de l'educat 1x1, a moltes llars hi havia un portàtil que més que ser de l'alumne era de la família, com ens explica Ismael Peña-López avui mateix.
Es deixa caure que el professorat ha de preparar activitats TIC per desenvolupar en aquest nou "medi" sense dir com se l'ajudarà a fer-ho. D'entrada el professorat sap que els propers cursos haurà d'estar més hores fent activitat lectiva a l'aula i en tindrà menys per coordinar-se, preparar-se o innovar. Sens dubte el Departament ha triat el millor moment per demanar la implicació voluntària dels docents, després de les darrers actuacions té al col·lectiu superhipermegamotivat...
Segueixen sense entendre res, o començo a pensar que no ho volen entendre. Abans d'inundar les aules de portàtils s'ha de guanyar-se el professorat que és qui en defintiva durà el projecte endavant. S'ha de presentar un pla on hi hagi un període en el qual el professorat tingui clar que s'ha de formar perquè en un termini de 2 o 3 anys vista es farà el gran canvi. S'ha de dotar els centres dels recursos necessaris per dur a terme aquest període d'adaptació, que potser inclou l'adquisició de material, però sempre cuidant els tempos. Aquest període implicaria la redacció d'un pla TIC de centre on s'especifiqués el que es vol, però no un pla de TIC amb format de carta als Reis, sinó un pla on es deixés clar els canvis metodològics que es volen implementar a l'escola o institut i que comptés amb el suport i implicació de tot el claustre, no només el quatre il·luminats que remenen una mica els ordinadors..
I finalment s'ha de tenir un nord clar com a país i no estendre aquesta sensació de fer i desfer continuada que ens envolta des de fa ja massa temps.
I serà perquè sóc de l'àmbit científic però no faig més que pensar en les xifres, en tot el que es podria fer amb aquests 42 milions d'euros... per què 2.0? no veig pas cap canvi de versió significatiu.
No seré jo qui defensi el pla educat 1x1, m'he declarat ferm opositor vàries vegades, i crec que aquest necessitava una revisió profunda, ara bé, canviar-li el nom per educat 2.0 amb l'excusa d'uns petits canvis em sembla una broma de mal gust i fer un ús gairebé fraudulent de l'adjectiu 2.0.
En essència el canvi és el següent:
- estenem el pla a totes les escoles (850) i tots els instituts públics (574) i no només als que es van acceptar les condicions del govern anterior, sovint més prop del xantatge que no pas de la innovació pedagògica.
- es dota amb una pissarra digital interactiva (PDI) totes les aules de 5è i 6è de primària i les de l'ESO, 2660 PDI en total.
- es dota els centres amb un pressupost per adquirir ordinadors portàtils, 44500 en total.
Que les experiències 1x1 no funcionen no és cap secret, tenim exemples a l'Uruguai, a l'Argentina, als EUA o a casa nostra. Sigui on sigui que s'han tirat endavant, totes coincideixen en el mateix punt, la innovació no vindrà de la mà de la tecnologia sinó de la metodologia, cosa d'altra banda coneguda des d'un principi, vegeu aquest vídeo que porta penjat a la xarxa des de 2007. Com és que no es fa una aposta clara i decidida per les competències del professorat? És cert que hi ha un sector reticent a canviar les seves metodologies o ni tan sols a plantejar-se la possibilitat de canviar-les, però potser si treballéssim en aquesta línea la resta vindria sol.
Posar ordinadors a les aules com pretén aquest nou pla ja es va dur a terme a Extremadura i l'experiència ja ha estat avaluada, no ho sap això el Departament d'Ensenyament? Dubto que no ho sabien, en tot cas no els interessa aprendre les reflexions que se'n deriven de la lectura de l'informe. Malauradament només acabo veient una gran oportunitat de negoci per uns pocs i poca cosa més.
Es parla de la millora de la connectivitat dels centres al pla? No, per tant un dels grans problemes del pla educat 1x1 queda igualment per resoldre.
Es parla de qui se'n cuidarà del manteniment dels portàtils? No, i si de fet pretenen que ho facin els coordinadors informàtics de cada centre, que vingui algú a explicar-me com. Sabeu d'alguna empresa amb més de 300 equips (suposant que s'estén com pretenen) on el manteniment recaigui sobre un treballador de l'empresa que només disposa d'unes poques hores setmanals (entre 2 i 6 segons el centre) per fer-se'n càrrec? Als hospitals també funciona així el tema informàtic? La metgessa especialitzada en medicina interna porta el manteniment de les impresores també?
Es té en compte com treballaran els alumnes a casa els continguts digitals? No, es perd una de les poques coses bones de l'educat 1x1, a moltes llars hi havia un portàtil que més que ser de l'alumne era de la família, com ens explica Ismael Peña-López avui mateix.
Es deixa caure que el professorat ha de preparar activitats TIC per desenvolupar en aquest nou "medi" sense dir com se l'ajudarà a fer-ho. D'entrada el professorat sap que els propers cursos haurà d'estar més hores fent activitat lectiva a l'aula i en tindrà menys per coordinar-se, preparar-se o innovar. Sens dubte el Departament ha triat el millor moment per demanar la implicació voluntària dels docents, després de les darrers actuacions té al col·lectiu superhipermegamotivat...
Segueixen sense entendre res, o començo a pensar que no ho volen entendre. Abans d'inundar les aules de portàtils s'ha de guanyar-se el professorat que és qui en defintiva durà el projecte endavant. S'ha de presentar un pla on hi hagi un període en el qual el professorat tingui clar que s'ha de formar perquè en un termini de 2 o 3 anys vista es farà el gran canvi. S'ha de dotar els centres dels recursos necessaris per dur a terme aquest període d'adaptació, que potser inclou l'adquisició de material, però sempre cuidant els tempos. Aquest període implicaria la redacció d'un pla TIC de centre on s'especifiqués el que es vol, però no un pla de TIC amb format de carta als Reis, sinó un pla on es deixés clar els canvis metodològics que es volen implementar a l'escola o institut i que comptés amb el suport i implicació de tot el claustre, no només el quatre il·luminats que remenen una mica els ordinadors..
I finalment s'ha de tenir un nord clar com a país i no estendre aquesta sensació de fer i desfer continuada que ens envolta des de fa ja massa temps.
I serà perquè sóc de l'àmbit científic però no faig més que pensar en les xifres, en tot el que es podria fer amb aquests 42 milions d'euros... per què 2.0? no veig pas cap canvi de versió significatiu.
6 comentaris:
Eps, estic en un aula 1x1 i encantat de la vida 1x1, a mi SI em funciona i crec que pot funcionar a tothom.
És tot un luxe poder accedir a Internet a l'Aula per aprendre coses i compartir-les.
La percepció subjectiva de que em funciona es pot avaluar veient tots esl treballs dels nanos agrupats en un únic link.
Un altre tema és la desvergonya dels nostres amos a l'administració, per no dir la corrupció directament.
I l'altre tema és l'immobilisme del professorat en general.
Sense ordinadors ja era un desastre en alguns casos, gent que fa servir el llibre de text i que es limiten a passar del full 3 al 4 i a cobrar a final de mes.
inTICnat! ;)
seleccionesmusicales 2, és cert que hi ha docents encantats amb l'educat 1x1, però com tu matiex dius, és l'actitud del professor la que dóna sentit a tot plegat.
Si a la bona actitud li sumem els recursos materials (PDI + portàtils +..) i una connexió a Internet fiable i estable, l'èxit està assegurat. Però tots sabem que aquesta sinèrgia s'ha donat en comptades ocasions, de la mateixa manera que també ho ha fet en centres que no són a l'educat 1x1.
Tinc companys que li estan treient un gran profit a l'eina com ara el Ramob Barlam, la Júlia Fernàndez o l'Ignasi Cebrian, però en termes generals el projecte s'encalla en el primer dels factors, l'actitud del professorat. I siguem francs, les decisions dels nostres caps no ajuden gens ni mica a que canviï.
Gràcies per la teva aportació ;-)
Companys,
no veig tan problema en el professorat, malgrat el que no descarto que hi hagi professors reticents, com en el fet que la planificació del que es vol sigui la correcta. Al nostre institut hem patit de valent la poca connectivitat a la xarxa, que desespera a qualsevol que es prepara a consciència una classe i es troba "penjat".
Patim la manca de recursos externs que donin suport al manteniment dels equips.
Patim que els materials docents hagin estat elaborats a cuita correns, sense temps de repassar-los.
Patim que la sensació dels nostres alumnes és que "tot això és molt cutre".
Patim que s'instalin PDI a tort i a dret sense haver avaluat la necessitat real, ja que moltes aplicacions podrien fer-se mitjançant ratolins inalàmbrics (molt més econòmics), etc.
I mentrestant hem de passar fred a l'hivern perque la dotació del departament no arriba per al gasoil de la calefacció!
Siguem seriosos, no hi ha cap professor de secundària que no sigui llicenciat. Aquí no hi ha el problema, aquest està en altres temes que tots aludim, però que els polítics volen ignorar (currículums, plans d'estudi, alumnes disruptius, ...)
Bé, algun dia el departament serà com una empresa i dotarà d'autonomia els centres per a funcionar, mentrestant, ho enmascaren tot en un pla que anomenen d'autonomia de centre.
Luis7783
Quan la Consellera declara que els ordinadors fomenten la cultura de l'oci la traeix el subconscient. És aquí on tenim la clau. Qui no ha entès res de l'evolució social portada per la tecnologia pensa en els portàtils com joguines i creu que el que és modern és ensenyar "informàtica". L'1x1, potser sense voler-ho els que el van impulsar, ens portava al futur, qui vulgui que s'apunti, qui no, que no els faci servir però ja no podrà frenar-nos: tenim les eines a cada taula per poder avançar. Ara, ens les volen tornar a prendre...
Lluís, fer les coses ràpides perquè hi ha una data (31 des 2010) que ens "obliga" (al Departament) a tancar facturar una sèrie de coses, té les conseqüències que té i que bé enumeres.
Discrepo amb el que dius del professorat, no vull dir en absolut que sigui EL problema, més aviat és la solució a molts altres problemes. Com a col·lectiu acabem treient les castanyes del foc moltes vegades i als centre que l'educat 1x1 ha tirat endavant ha estat sens dubte per la voluntat i dedicació del professorat. Ara bé, no obviaré que hi ha una part dels claustres molt immobilista, sigui amb les TIC o sigui amb el color de les cortines de la sala de profes..
Albert, el pla no ens treu les eines, però continua coix de l'essència, no hi ha una pla clar per dinamitzar el bon ús d'aquestes eines. Això ho deixa a la lliure voluntat del professorat..
Publica un comentari a l'entrada