Quan pensava que el tema de l'arribada de nouvinguts a les aules catalanes estava assumit, vaig i em trobo amb una carta al director al diari Avui que m'ha deixat de pedra. La signa Jordi Arbiol.
Resumint i en essència, es culpabilitza de la baixada de nivell i rendiment acadèmic de l'alumnat català a l'escolarització d'alumnat forani que ve, segons afirma l'autor, amb un nivell que no s'ajusta al nostre. Trobo aquesta afirmació molt gratuïta i la veritat, desconec si l'autor coneix la realitat dels centres.
És cert que els darrers anys ha arribat molt d'alumnat estranger i que malauradament l'administració no ha posat totes les eines desitjables per a la seva correcta escolarització. No diré el contrari, però excusar la baixada de nivell en la seva presència crec que està fora de lloc. És cert també que el problema principal d'aquest alumnat és la llengua, per tant han de dedicar molts esforços a aprendre-la i així poder seguir amb naturalitat altres matèries. Aquest fet sovint els comporta perdre un curs, entenent que realment no es perd, sinó que no deixa de ser una necessitat evident. Aquí cal remarcar la gran feina que es fa a les aules d'acollida dels centres, tot i que per desgràcia no tots en disposen.
Ara bé, hi ha matèries que no requereixen un ús tan determinant de la llengua ja que tenen el seu propi llenguatge. Em refereixo a les matemàtiques i de retruc la tecnologia o les ciències (física i química en particular). Es sorprendria l'autor de l'article de veure el nivell amb què arriben molts d'aquests nouvinguts, es sorprendria de veure com estan a anys llums d'alguns companys d'aula i com són capaços de sortir-se'n amb èxit en aquestes matèries mentres molt dels seus companys les veuen passar.
Si a les universitats s'està detectant una baixada del nivell i conseqüentment es veuen "obligats" a fer cursos d'adaptació no és per aquesta presència d'immigrants a les aules, que d'altra banda és altament enriquidora, sinó que s'haurien de buscar les causes en altres llocs, posem per cas:
És cert que els darrers anys ha arribat molt d'alumnat estranger i que malauradament l'administració no ha posat totes les eines desitjables per a la seva correcta escolarització. No diré el contrari, però excusar la baixada de nivell en la seva presència crec que està fora de lloc. És cert també que el problema principal d'aquest alumnat és la llengua, per tant han de dedicar molts esforços a aprendre-la i així poder seguir amb naturalitat altres matèries. Aquest fet sovint els comporta perdre un curs, entenent que realment no es perd, sinó que no deixa de ser una necessitat evident. Aquí cal remarcar la gran feina que es fa a les aules d'acollida dels centres, tot i que per desgràcia no tots en disposen.
Ara bé, hi ha matèries que no requereixen un ús tan determinant de la llengua ja que tenen el seu propi llenguatge. Em refereixo a les matemàtiques i de retruc la tecnologia o les ciències (física i química en particular). Es sorprendria l'autor de l'article de veure el nivell amb què arriben molts d'aquests nouvinguts, es sorprendria de veure com estan a anys llums d'alguns companys d'aula i com són capaços de sortir-se'n amb èxit en aquestes matèries mentres molt dels seus companys les veuen passar.
Si a les universitats s'està detectant una baixada del nivell i conseqüentment es veuen "obligats" a fer cursos d'adaptació no és per aquesta presència d'immigrants a les aules, que d'altra banda és altament enriquidora, sinó que s'haurien de buscar les causes en altres llocs, posem per cas:
- Els continuats canvis de plans d'estudi, currículums, lleis, decrets...
- La manca d'inversions reals per atendre la diversitat a les aules (baixant ratios per exemple..?)
- La baixada del nivell d'exigència de les PAU els darrers anys...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada