dimecres, 16 de juliol de 2008

(des)integradors

Quan pensava que el tema de l'arribada de nouvinguts a les aules catalanes estava assumit, vaig i em trobo amb una carta al director al diari Avui que m'ha deixat de pedra. La signa Jordi Arbiol.

Resumint i en essència, es culpabilitza de la baixada de nivell i rendiment acadèmic de l'alumnat català a l'escolarització d'alumnat forani que ve, segons afirma l'autor, amb un nivell que no s'ajusta al nostre. Trobo aquesta afirmació molt gratuïta i la veritat, desconec si l'autor coneix la realitat dels centres.

És cert que els darrers anys ha arribat molt d'alumnat estranger i que malauradament l'administració no ha posat totes les eines desitjables per a la seva correcta escolarització. No diré el contrari, però excusar la baixada de nivell en la seva presència crec que està fora de lloc. És cert també que el problema principal d'aquest alumnat és la llengua, per tant han de dedicar molts esforços a aprendre-la i així poder seguir amb naturalitat altres matèries. Aquest fet sovint els comporta perdre un curs, entenent que realment no es perd, sinó que no deixa de ser una necessitat evident. Aquí cal remarcar la gran feina que es fa a les aules d'acollida dels centres, tot i que per desgràcia no tots en disposen.

Ara bé, hi ha matèries que no requereixen un ús tan determinant de la llengua ja que tenen el seu propi llenguatge. Em refereixo a les matemàtiques i de retruc la tecnologia o les ciències (física i química en particular). Es sorprendria l'autor de l'article de veure el nivell amb què arriben molts d'aquests nouvinguts, es sorprendria de veure com estan a anys llums d'alguns companys d'aula i com són capaços de sortir-se'n amb èxit en aquestes matèries mentres molt dels seus companys les veuen passar.

Si a les universitats s'està detectant una baixada del nivell i conseqüentment es veuen "obligats" a fer cursos d'adaptació no és per aquesta presència d'immigrants a les aules, que d'altra banda és altament enriquidora, sinó que s'haurien de buscar les causes en altres llocs, posem per cas:

  • Els continuats canvis de plans d'estudi, currículums, lleis, decrets...
  • La manca d'inversions reals per atendre la diversitat a les aules (baixant ratios per exemple..?)
  • La baixada del nivell d'exigència de les PAU els darrers anys...
I tantes altres que ara no vénen al cas, però per favor, no siguem tant hipòcrites de creure que tots els mals que patim vénen de fora.

dilluns, 14 de juliol de 2008

¿Sabes más que un niño de primaria?

El destí (o la mala sort...) ha volgut que fent zapping ensopegués amb un d'aquests concursos que pretenen tenir quelcom d'intel·lectual i/o pedagògic. Es diu ¿Sabes más que un niño de primaria? i les regles del concurs són ben senzilletes. El/la concursant ha de demostrar que sap respondre una sèrie de preguntes que suposadament apareixen en llibres de text de primària. Si no sap les respostes, pot comptar amb l'ajuda d'alumnes de primària "superdotats", que no fallen mai.

Mirant-me el concurs em va agafar de tot, urticària, vòmits, convulsions... No m'ho podia creure, més enllà del fet que el concurs està totalment amanyat i els nens i nenes que hi apareixen porten un "pinganillo" d'aquells enganxat a l'orella per on els plouen les respostes, el que més em va indignar va ser la visió que es dóna de l'ensenyament. La visió que es transmet a l'opinió pública del que es suposa que es fa en una escola de primària.

Comencem per les àrees de coneixement, "assignatures" que en diuen, hi apareixen matèries com ara anatomia de 1r, física i química de 4t, geologia de 5è... potser algú els hauria de dir que això a primària no saben ni que existeix. Però el més fort de tot plegat és que només es valora el coneixement memorístic, és a dir, aquell tipus de coneixement que fins i tot a mi (vaig fer l'EGB) en sona a antic i amb olor de naftalina que deia aquell.

Es pressuposa que a primària els nens i les nenes només aprenen dades, xifres, noms, com fa cinquanta anys!! Només falta que aparegui per algun racó la famosa enciclopèdia Álvarez... Així és com els mitjans de comunicació donen suport a la nostra tasca. Mentre les lleis i les tendències educatives apunten cap a la interdisciplinarietat, l'estimulació de capacitats, el treball col·laboratiu... Aquesta gent d'Antena 3 fa una regressió temporal sense precedents.

Un altre tema són les preguntes en sí, algú de vosaltres sap què vol dir "donoso"? Perquè es veu que els alumnes de Lengua Castellana de 4t de primària ho tenen molt clar... Si voleu provar només heu de participar al concurs on-line. Val a dir però que les preguntes d'aquí res tenen a veure amb les del programa.